fbpx

Сè што треба да знаете за витаминот Б12!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
tonus

Витаминот Б12 или кобаламин е многу важен, односно есенцијален, водорастворлив витамин од групата Б-витамини. Тоа значи дека телото нема способност самото да го продуцира, па мора да биде внесен со исхраната (или преку суплементација), впрочем како и останатите витамини (освен витаминот Д).

Иако кобаламинот е водорастворлив, организмот има механизми да го складира и до период долг 4 години (евентуалниот вишок лесно се излачува преку урината).

Улоги во организмот

Витаминот Б12 хемиски гледано е најголемиот и најкомплексно градениот витамин. Игра низа мнгоу значајни улоги во организмот:

"“Online”/

▫ за правилното функционирање на нервниот систем и мозокот
▫ во продукцијата на црвените крвни клетки (еритроцити)
▫ за синтезата и регулацијата на ДНК молекулата
▫ во метаболизмот на синтеза на одредени важни масни киселини
▫ во процесот на созадавање енергија
▫ во помагањето, односно олеснувањето на апсропцијата на фолната киселина (витамин Б9)
▫ за здравјето на коските и кожата – превенција од остеопороза
▫ за намалување на ризикот од макуларна деградација

Кои луѓе се во посебен ризик од дефицит на витамин Б12?


Недостатокот од овој значаен витамин може да се случи на два начини: исхрана која не е доволно богата со витамин Б12 или одредени проблеми кои ги има организмот со апсорпцијата на кобаламинот. Недостатокот може да се јави кај секого, а со зголемен ризик, односно оние кои треба посебно да бидат внимателни се:

• Повозрасните луѓе
• Лицата со некаков вид на гастроинтестинални нарушувања, како Кронова болест или целијакија
• Лицата кои имале некакви гастроинтестинални оперативни зафати
• Луѓето со стриктна исхрана која исклучува било какви животински продукти
• Лицата кои користат метформин за контролирање на глукозата во крвта
• Пациентите кои користат медикаменти (протонски пумпи) за третман на хронични киселини
• Бремените жени и доилките

Fibro Gel

Потреби од кобаламин


Недостатокот од овој витамин не е реткост, особено кај категориите луѓе кои претходно ги споменавме. Според статистиките од САД (земјата со најдобри статистики во повеќето области), помеѓу 1,5 и 15% од популацијата има одреден степен на  недостаток од витамин Б12.

Препорачаните дневни количества од овој витамин за возрасните лица се 2,4mcg и нешто повеќе од ова за доилките и бремените жени, односно 2,8mcg и 2,6mcg, соодветно.

Тешко може да се ,,предозирате” со витамин Б12, бидејќи телото има механизам лесно да го излачи, сепак оние кои имаат намера да користат било каков тип суплементација на овој витамин, треба да се консултираат со својот лекар (можни се интеракции на овој витамин со евентуални други медикаменти кои луѓето ги користат).

Доколку сте во некоја од претходно наведените ризични групи, а особено доколку почувствувате некој од симптомите на недостаток кои ќе ги наведеме подолу, задолжително консултирајте се со вашиот лекар. Тој може да препорача соодветно тестирање кое би утврдило дали и колкав дефицит имате, па соодветно на тоа, што треба да превземете.

Постојат неколку видови на суплементација – орална (таблети), носен спреј или инекции.

За оние кои имаат стриктно неживотинска исхрана, добро е да користат суплементација во консултација со својот лекар. Сите вештачки синтетизирани Б12 суплементи не се од животинско потекло, постојат одредени бактерии со способност да ја синтетизираат комплексната молекула на кобаламинот.

Симптоми на недостаток од витамин Б12

Недостатокот од овој витамин, како што веќе рековме, не е реткост. За жал, тој може да води и кон посериозни и иреверзибилни (неповратни) последици, особено за нервниот систем и мозокот.

Дури и понезначајните или помалите недостатоци од овој витамин можат да предизвикаат одредени симптоми, како:

▫ Депресија
▫ Збунетост
▫ Проблеми со меморијата
Хроничен замор

Сепак, за жал, симтомите на недостаток од витамин Б12 можат да не се појават и со години, а и дијагностицирањето на дефициотот може да биде комплексно. Дополнително, дефицитот на кобаламинот може да се помеша со недостаоткот од витамин Б9.

Ниските нивоа на Б12 предизвикуваат паѓање и на нивото на витаминот Б9 (фолна киселина). Сепак, ако имате ниски нивоа на Б12, ,,поправањето” на ниското ниво на фолна киселина може да го замаскира проблемот.

Значајни и специфични симптоми на дефицит од витамин Б12 кои треба да ги познаете:

1. Бледа или жолтеникава кожа – последица на намалената продукција на еритроцити (мегалобластична анемија). Повеќе околу анемиите, прочитајте тука. Можни симптоми на анемијата – нагла неочекувана загуба на килограми, бледа кожа, менстурални проблеми, дијареа итн.

2. Хроничен замор и слабост – исто така заради намаленото ниво на црвени крвни клетки кои се преносители на кислородот. Без кислородот, отежнати се метаболитичките процеси во клетките кои водат до енергија.

3. Пецкања или чувство на морници – еден од посериозните негативни ефекти кој се случува поради одреден степен на нервни оштетувања. Без кобаламинот, отежната е синтезата на миелин – масна киселина која ги опркужува и заштитува нервните клетки. Вообичаено овие симптоми доаѓаат заедно со анемијата, но една студија утврдува дека и до 30% од случаите со пациенти со невролошки симптоми, немало знаци на анемија. Сепак, треба да се знае дека овој симптом е карактеристичен и за низа на други состојби.

4. Воспаленија во усната празнина и честа појава на афти

5. Наарушен или замаглен вид – ова се случува кога дефицитот останува нетретиран подолого време, па доаѓа до одредени оштетувања на оптичкиот (очен) нерв. На тој начин доаѓа до попречувања во сигналот кој патува од очите до мозокот, со што се нарушува добриот вид – состојбата е позната како оптичка невропатија. За среќа, одредени студии покажуваат дека правилното суплементирање со витамин Б12, може да го реши овој проблем.

6. Чести промени во расположението – низа на студии го поврзуваат дефицитот од овој витамин со зголемено нивоа на хомоцистеин, депресија и деменција.

Храна која е извор на витамин Б12:

риба – особено туна
• пилешко месо
јајца
нутритивен квасец
• млечни производи – јогурт, сирење
• други типови на месо
• одредени фортифицирани (збогатени) производи, како на пример млеко од соја

DrMitov

DrMitov

Ние ви помагаме ВИШОКОТ КИЛОГРАМИ и поврзаните БОЛЕСТИ, на ПРИРОДЕН начин и трајно да ги отфрлите, за да бидете: ПОЗДРАВИ, ПОЛЕСНИ и ПОЛЕТНИ!

Leave a Replay

X