Што е егзема (атописки дерматитис) и како да си помогнете при нејзините непријатни симптоми?

Атописки дерматитис е најчестиот облик на егзема, односно состојба која ја прави кожата црвена и предизвикува чешање. Најчесто се појавува кај децата, но може да се појави на било која возраст. Се работи за доготрајна, односно хронична болест со тенденција да се јавува/враќа периодично. Често пати е придружувана од симптомите на астмата, но и поленската треска.

[Поврзано: АСТМА и исхрана – индиректно, но значајно влијание!]

Медицината сè уште не пронашла соодветен лек за ова заболување, но одредени третмани и мерки кои самите можеме да ги превземеме, можат значително да ги олеснат типичните симптоми на атопискиот дерматитис, па дури и да ги намалат новите ,,напади” на чешање и останати симптоми.

На пример, од голема помош може да биде избегнувањето на претврди сапуни, редовното хидрирање на кожата, користењето на различни препарати за нега на кожата, секако по претходно советување и  препорака на дерматолог итн. Многу повеќе на оваа тема, прочитајте во продолжение.

Симптоми

Симптомите на овој дерматит можат значително да варираат, а најчестите вклучуваат:

• Сува, некогаш и лушпеста кожа
  • Силна потреба за чешање, особено во периодот на ноќта
  • Црвенкасти до кафени линии и осип по кожата, најчесто на нозете, рацете, зглобовите (лактови и колена), горниот дел на градите, образите, скалопот и други делови од телото кои се поизложени
  • Отворени, корави или влажни рани

Оваа состојба најчесто се појавува пред 5 годишна возраст и може да трае (со подолги или пократки периоди на ,,пауза”) дури до адолесценцијата.

Сепак, прогнозата на атопискиот дерматитис е добра, со оглед на тоа што кај поголем број од децата симптомите престануваат после доенечкиот период или по завршувањето на пубертетот.

Кога е неопходно веднаш да посетите доктор?

По првичните симптоми секако е добро да се јавите на лекар со цел да се направат неопходните прегледи и да се препорача третирање.

Доколку знаете дека го имате проблемот, а искусувате состојби како неможност за спиење во текот на ноќта, повишена телесна температура која тешко се снижува, кожни инфекции и силни симптоми кои траат предолго, немојте да се двоумите веднаш да се обратите за подетални совети кај матичниот лекар.

Причини

Здравата кожа одржува оптимална влажност и нè заштитува од бактериски инфекции и од најразлични иританти и алергени. Егземата е имуно-посредувано, воспалително заболување чие појавување е поврзано со комбинацијата на средински фактори и генетска варијација.

Ваквата ,,комбинација” директно влијае на способноста на кожата да ја врши споменатата заштитна функција. Така, кожата станува подложна на различни средински фактори, како различни иританти, алергени итн.

Кај некои деца, алергиите на храна можат да играат значајна улога во поттикнувањето на атопискиот дерматитис. Во некоја од наредните статии ќе зборуваме и за поврзаноста на исхраната и егземата.

Ризик-фактори и можни компликации

Примарниот и воедно најзначаен ризик-фактор за појава на атопискиот дерматитис е семејната историја на егзема, алергии, астма или поленска треска.

Можните компликации од ова заболување се:

• Астма и поленска треска – често пати овие состојби следат по егземата. Повеќето од половина од малите деца со оваа дијагноза, развиваат и астма и/или поленска треспа, пред 13 годишна возраст.

• Хронично чешање, преранлива кожа што се лупи

• Кожни инфекции

• Алергиски контактен дерматитис

• Проблеми со спиењето, односно нарушен квалитет на сон

Превенција и домашни лекови

Постојат соодветни медикаменти кои можат да делуваат на симптомите/воспаленијата на кожата (антихистамини, кортикостероиди), но тие често пати водат и кон несакани ефекти, особено на подолг рок и ако станува збор за детска возраст.
Затоа, во продолжение ви даваме неколку едноставни совети кои можат да ви помогнат да ги превенирате или олесните непријатните симптоми на атопискиот дерматитис:

• Навлажнувајте ја вашата кожа барем 2 пати неделно – за таа цел можете да користите различни креми, лосиони, екстракти, масла итн. Изберете продукт кој одговара на природата на вашата кожа. Најдобро е претходно да се консултирате со дерматолог.

• Обидете се да ги идентификувате и да ги избегнувате ,,тригерите” или поттикнувачите кои ги влошуваат симптомите или предизвикуваат нивна појава – работите кои можат да ја зголемат реакцијата на кожата и на тој начин да ги влошат симптомите на егземата се потењето, стресот, гојазноста, различните сапуни и средства за хигиена, полен, прашина итн. Избегнувајте изложеност на споменатите фактори. Дополнително, како што и претходно споменавме, дерматитисот, особено кај помалите деца, може да биде поттикнат и од јадењето одредена храна, најчесто јајца, млеко, соја и пченица (нејзини производи). Консултирајте се со лекарот во однос на тоа дали можеби вашето дете има потреба од правење на алерго тестови за храна.

• Немојте да претерувате со туширањето – немојте да се туширате подолго од 5 – 10 минути и тоа со вода која не е претопла. Многу повеќе на оваа тема, прочитајте на следниот линк: Како честото туширање влијае на здравјето?

• Користете влажни облоги или облека – по туширањето и соодветното нанесување на препарати за навлажнување на кожата, можете да користите претходно навлажнети облоги на местата кои се црвени и чешаат. Исто така, можете да ја навкажнувате самата облека. Влажните облоги можат да стојат и до неколку часа или во текот на ноќта, а врз нив можете да користите сува облека со цел потешко да се сушат. Истражувањата покажуваат дека непријатните симптоми на чешање со ваквиот пристап потенцијално се намалуваат и до 70%! Консултирајте се со дерматологот околу нанесувањето на ваквите облоги врз препишаната терапија на кожата.

• Користете бања со белило – можеби звучи опасно и страшно, но бањите со сосема мали количества на белило (со концентрација на натриум хипохлорид до 6%), можат значително да ги намалат симптомите на егземата. На полна када (над 150 литри), користете половина чашка од белилото, на половина када ¼ чашка, а за бебешка бања една лажичка. Белилото ќе ги неутрализира бактериите кои природно се наоѓаат на кожата и се потенцијални влошувачи на симптомите, односно можат да придонесат за инфицирање на местата кои ве чешаат и сте ги ,,разраниле”.

• Консултирајте се со дерматолог околу тоа што значи фототерапијата

• Што треба максимално да избегнувате?

• Постојано (особено интензивно) чешање на местата со инфламација и инфекција.
  • Волнена облека или волнени прекривки кои можат силно да ја иритираат кожата.
  • Кожата да ви биде сува.
  • Туширање со жешка вода и предолого туширање.
  • Долго миење на садови со препарати за хигиена (сјаеви).